Flaming June, misschien wel het bekendste schilderij uit de laat-Victoriaanse tijd. Geschilderd door Frederic Leighton, met als model Dorothy Dene. De vrouw waar Surrogaat over gaat. Het was één van de laatste werken van Leighton voor hij stierf. Lange tijd was onduidelijk wie nu precies model stond voor het schilderij en er was op grond van een analyse van een Engelse kunsthistoricus uit 1995 veel voor te zeggen om aan te nemen dat niet zij maar een andere vrouw, Mary Elizabeth Lloyd, model stond voor het werk.
Tot de zomer van 2015 toen een erfgenaam van Lady Mary, de gravin van Roxbury, een ingelijste schets vond die achter een decennia lang openstaande slaapkamerdeur hing. De schets toont een studie die Leighton maakte van Dorothy speciaal voor zijn schilderij ‘Flaming June’. Waarmee er een einde kwam aan de decennialang openstaande vraag.
Het is dit schilderij dat mij in april 2012 aanzette tot een zoektocht die uiteindelijk tot gevolg had dat ik Surrogaat zou gaan schrijven. Een roman over het leven van het model Ada Alice Pullan. Een meisje dat uitgroeide tot een middelmatige actrice èn het favoriete model van misschien wel de grootste Engelse schilder van de tweede helft van de negentiende eeuw. Een meisje dat vrouw werd en opklom van een eenvoudig bestaan tot rijkdom, maar daar een hoge rekening voor zou bestalen. Een jonge vrouw ook die de inspiratie zou worden voor de grote toneelschrijver George Bernard Shaw die zijn personage Eliza Doolittle op haar baseerde, alsof Ada een ‘doolittle’ was in plaats van een hardwerkende plaatsvervangende moeder voor haar jongere zussen en jongste broertje, naaktmodel, actrice en publiek figuur. En niet te vergeten in die tijd misschien wel de mooiste vrouw van Engeland maar bovenal Frederic Leighton’s muze en protégé in de laatste vijftien jaar van zijn rijke leven.
Onderstaande video vertelt meer over dit bijzondere schilderij en is gemaakt naar aanleiding van een tentoonstelling in New York in 2015. Flaming June is van november 2016 tot april 2017 te zien geweest in het Leighton House Museum in Londen. Ik heb het schilderij gezien en werd opnieuw betoverd.