Florette CL1 (La Suprema – Torres replica)

De Florette CL1 – nicknamed ‘La Suprema’ – is nauwkeurige replica van Antonio de Torres’ ‘La Suprema’, ook bekende als de Torres FE19 (First Epoch number 10). Gebaseerd op de de tekeningen die Romanillo in zijn boek over Torres publiceerde is deze klassieke gitaar bijzonder fraai gerealiseerd en voorzien van een tornavoz (koperen sound pipe in het klankgat) zoals Antonio de Torres deze toepaste. Karakteristiek voor deze replica zijn:

  1. Een alpensparren top en Indiaas palissander zijkanten en rug, een Hondurese ceder nek met een Afrikaans ebonieten toets en een Indiaas palissander brug en kop fineer.
  2. Toepassing van Torres bracing met 7 toonbalkjes die in waaiervorm vanaf de brugplaat op het klankbord zijn geplaatst, 4 toonbalken van de brug naar het klankgat waarbij deze onder de dwarsbalk onder de brug zijn geplaatst. Verder is er een versterking rond het klankgat aangebracht.
  3. De tornavoz is in tegenstelling tot het origineel niet aan de top maar in het klankgat op de rug bevestigd. Hierdoor wordt ondanks de toevoeging van een tornavoz de top niet extra belast met het gewicht daarvan. Dit is de enige significante wijziging ten opzichte van het origineel.
  4. De rozet is gemaakt door de Oekraïense houtkunstenaar Viktor Bulakevitch. Deze is een exacte kopie van het origineel dat Torres monteerde in zijn FE19. De binding bestaat uit een combinatie van esdoorn, mahonie en palissander.
  5. De Florette CL1 is gemaakt in het atelier van Chris Wynne in september 2024 en afgewerkt en gepolitoerd in het Atelier Florette in december 2024.

Het idee om een Torres replica te maken ontstond begin 2024 in de nasleep van de bouw van de XO1 La Reine. Mijn keuze viel op een vroeg instrument van Antonio de Torres uit zijn eerste bouwperiode: de nummer 19 die in zijn atelier in Sevilla is gemaakt. De FE 19 is een goed voorbeeld van het vroege meesterschap van Torres en van zijn experimentele aanpak waarbij hij verschillende innovaties van andere bouwers combineerde tot zijn gitaren die als de beste ter wereld worden gezien en het archetype zijn geworden van de moderne Spaanse klassieke gitaar. Ik heb La Suprema geheel handgemaakt in de Luthierschool van Chris Wynne in Saint-Salvadou in Zuid-Frankrijk met tradionele methoden. De bouw vond plaats met het gebruik van een door mij gefabriceerde solera en mallenset waarin de samenbouw plaatsvond. In de komende jaren zal ik naast de XO-serie innovatieve moderne klassieke gitaren me concentreren op het maken van replica’s van toonaangevende instrumenten van de grote drie bouwers: Antonio de Torres, Ignacio Fleta en Robert Bouchet.

In de galerij vindt je foto’s van de bouw van de Florette CL1. Geluidsfragmenten volgen binnenkort na opnames in Studio Florette.

Specificaties

model nylon klassieke gitaar
klankkast: Antonio de Torres FE19 klassiek
mensuur: 650 mm
kam: 52 mm
nek: 1 frets, 12e fret 60 mm
benen zadel in ongecompenseerde brug
snaren: La Bella 900B gold alloy polished

materialen:
nek: Hondurees Ceder
klankbord: Alpenspar
rug en zijden: Indiaas palissander
toets: Afrikaans eboniet
brug: Indiaas palissander
binding en purfling: ssdoorn, mahonie, palissander
klankbord toonbalken: Spar
rug toonbalken: Mahonie
staartblok: Hondurees ceder
hiel: Hondurees ceder
kop fineer: Indiaas palissander
hielkap: Indiaas palissander
stemmechanieken: Gotoh Guitarra Clásica X-Niquel 35G510MF/P-XN

Alice Verheij
Florette Guitares
5 Rue du Gros Chêne
22530 Saint-Gilles-Vieux-Marché